donderdag 25 oktober 2012

Hij is er! deel 2

Het is nu 18 dagen geleden dat S. is geboren en de hoogste tijd om van me te laten horen. Geloof me, de afgelopen 2 weken ben ik zo in beslag genomen geweest door....ja door eigenlijk álles, dat ik er niet eerder toe gekomen ben. Al meerdere keren hebben E en ik, J en ik, B en ik, wij met zn vieren, 7 oktober geëvalueerd en erop terug gekeken. Het is een ervaring voor het leven geweest, werkelijk met niets anders te vergelijken. Alhoewel ik mijn eigen bevalling 8 jaar geleden heel indrukwekkend vond, overtreft deze bevalling dat. Ik vind in detail vertellen over E's bevalling te persoonlijk en te intiem voor een openbare blog, dat doe ik dan ook niet. Maar wat ik er wel over kwijt wil, is dat wat wij er ons bij voor hadden gesteld, waar we op hadden gehoopt en wat we daar met zn vieren gevoeld en beleefd hebben grotendeels uitgekomen is. Het is ook heel heftig en zwaar voor E geweest, maar ook zij kijkt er met een heel goed gevoel op terug. Ze heeft het echt geweldig gedaan! Ik hoop dat ik de print van die dag die zo vlijmscherp in mijn geheugen gegrift staat nooit meer kwijt zal raken. Goud waard! De rit terug naar huis, S achterin in de Maxi-cosy en ik ernaast, is ook zo'n moment. J en ik elkaar via de spiegel doorlopend grijnzend en geëmotioneerd aankijkend, het kleine ventje in zijn net aangetrokken nieuwe kleertjes piepklein in zijn 'bakje', zo reden we met een slakkengangetje in het holst van de nacht over de Afsluitdijk richting huis. Dit moment hadden we al zo vaak de revue laten passeren en nu het zover was, was het nog 10x magischer dan gedacht. Nu is hij 'al' 18 dagen bij ons en voelt het heel natuurlijk en vanzelfsprekend dat hij er is. De andere kinderen zijn ontzettend lief voor hem en omarmen letterlijk en figuurlijk hun nieuwe broertje. Dat ontroert me met regelmaat. In de gesprekken met de psycholoog in het VU vorig jaar spraken we over mogelijke moeilijke gevoelens van ons bedreigd voelen, jaloezie, moeite met acceptatie of hechting. Vanuit de baby, vanuit E en B of vanuit ons. Ons werd verteld dat het mogelijk makkelijker zou zijn als draagouders en wensouders de eerste 2 á 3 weken afstand van elkaar zouden houden om complexiteit en verwarring te voorkomen. We hebben dat aspect vantevoren open gelaten en afgesproken dat we zouden doen wat op dat moment goed zou voelen. Vier dagen na de geboorte kwamen E en B langs. En het was helemaal goed. Ik was erg blij om hen te zien en het voelde alleen maar goed toen ik S aan E gaf en hij lekker op haar arm lag te slapen. Niks jaloezie, niks onzekerheid, niks verwarring, het was gewoon een heel warm en emotioneel moment. Hiermee wil ik niet zeggen dat de 'waarschuwingen' van de psycholoog niet waardevol zijn geweest, maar zoals wij het beleefden en beleven kan het dus ook zijn. Ik vind het belangrijk om óók dit geluid te laten horen, ook voor mensen die, nu of in de toekomst, eenzelfde traject als wij afleggen. Deze week waren E en B er ook weer. B ging werken en E en ik hadden gezellig de hele dag samen. Natuurlijk praten we op zo'n dag over wat we voelen en hoe we vinden dat het gaat. Wat ik vooral merk is dat geen van ons 'een ander' is geworden door de zwangerschap en de geboorte van S. Ondanks de hormonen die ongetwijfeld zo nu en dan door E heen razen. En ook ik ben emotioneler dan normaal, gewoon door de hele situatie. Dat zorgt bij ons allebei voor extra tranen zo nu en dan, maar dat zijn alleen maar 'goeie' tranen. Mooie tranen, tranen van liefde en omdat het allemaal gelukt is. Eén blik op de kleine S zegt genoeg, hij is in één woord Perfect. Zoals E zelf zei, ze had hem niet beter af kunnen bakken ;-). Binnenkort is onze kraamborrel, een klein feestje voor alle mensen die dichtbij ons vieren staan en enorm met ons meegeleefd hebben. Daar kijk ik naar uit. Ik hoop dat het een warm moment zal zijn waar iedereen de liefste en mooiste baby van 2012 :-) komt bewonderen en E flink in het zonnetje wordt gezet. Want dat komt haar toe, meer dan wie dan ook. Ik ben zo trots op haar!

5 opmerkingen:

  1. Onwijs fijn voor E dat het zo goed gaat! Voor jullie, dat S het zo goed doet. Voor iedereen! Maar heel eerlijk, ook voor mij heel fijn om dit te lezen...!!

    Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. * Slik * wat mooi, warm en liefdevol.... geniet maar fijn van S, van elkaar en van het leven !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig verslag. Ik word er warm van. En wat geven jullie E een mooi en warm podium, zonder daarbij jezelf te vergeten. Echt, dat emotioneert mij.
    Geniet van de kleine man en het grote geluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb in één adem jullie blogs doorgelezen, en kan alleen maar zeggen WAUW!!!! Ik heb ontzettend veel respect voor jullie. Dit kindje had in geen warmere familie kunnen komen. Ik wens jullie allemaal ontzettend veel geluk toe. Toppers!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi!! Zelf ben ik in juli bevallen van mijn draagkindje via hetzelfde traject en ik vond het afstaan ook niet moeilijk maar juist een heel mooi moment!!!

    BeantwoordenVerwijderen